W związku ze stałym wzrostem cen nowych samochodów i wydłużającym się czasem ich dostawy, rośnie popyt na młodsze auta używane w dobrym stanie. Pomimo ich coraz większej popularności, kupujący wciąż mają do wyboru wiele marek i modeli w przedziale cenowym do 90 tys. złotych – głównie kompaktowych hatchbacków i małych SUV-ów. A co zrobić, jeśli dysponując takim budżetem, szukamy bardziej pojemnego auta, mieszczącego kilka osób? Oto 5 wskazówek od Carvago, dotyczących modeli, które warto rozważyć szukając samochodu dla całej rodziny.
Jak dokonaliśmy wyboru?
Zakładamy, że rodzina, która niedawno wydała 90 tys. zł. na samochód w najbliższej przyszłości będzie chciała uniknąć kosztownych napraw. Dlatego skupiliśmy się na autach mających do czterech lat i 150 tys. km., które przez jakiś czas nie będą wymagały poważniejszych inwestycji. A ponieważ hatchbacki i małe sedany nie są wystarczające dla potrzeb klasycznej rodziny, szukaliśmy samochodów z nadwoziem kombi, SUV lub MPV.
Nasze oczekiwania odnośnie do idealnego pojazdu mogą się od siebie różnić, a coś, co jest oczywiste dla jednej rodziny, może być zupełnie nieistotne dla innej. Natomiast zakładamy, że w dzisiejszych czasach nie chcielibyśmy mieć samochodu rodzinnego bez automatycznej skrzyni biegów. Za bardzo przydatną uważamy także obsługę Apple CarPlay/Android Auto, czyli funkcji, które umożliwiają wyświetlanie lustrzanego odbicia ekranu smartfona na wyświetlaczu pokładowym. Nie chcielibyśmy również zrezygnować z czujników parkowania. A ponieważ samochód rodzinny musi być zdolny do bezpiecznego wyprzedzania i komfortowego, zwinnego poruszania się po autostradach, także niemieckich, nawet przy pełnym obciążeniu, uważamy próg 88 kW (120 KM) za absolutne minimum.
Powyższe kryteria wprowadziliśmy do filtra wyszukiwania w serwisie Carvago.com, który dzięki swojemu międzynarodowemu zasięgowi, w swojej ofercie posiada setki tysięcy samochodów używanych z całej Europy, a z otrzymanych wyników wybraliśmy te modele, które zapewniają najlepszy balans pomiędzy ceną, użytecznością i kosztami eksploatacji. Wymieniamy je alfabetycznie. Do każdego modelu dodaliśmy także link do aktualnej oferty samochodów spełniających wszystkie powyższe kryteria na platformie. Po przejściu na stronę docelową dostępna jest opcja dostosowania parametrów wyszukiwania do własnych potrzeb.
Ford Focus Estate
Ford nie ma najlepszych wyników w Europie (po raz kolejny), ale to nie oznacza, że produkuje złe samochody. W klasie kompaktowej, pod względem właściwości jezdnych, nadal przoduje Focus, chociaż rodziny bardziej docenią jego duży i ponadprzeciętnie pojemny bagażnik (w wersji kombi) oraz systemy wspomagania, które zyskały uznanie Euro NCAP. Nie należy również zapominać o szczegółach praktycznych, takich jak chociażby elektryczny zamek zabezpieczający dzieci czy chowane ochraniacze krawędzi drzwi. Problematyczny dwusprzęgłowy automat został w tej generacji zastąpiony 8-biegową skrzynią o tradycyjnej konstrukcji. Dostępna jest również wersja Active – wprawdzie bez napędu na wszystkie koła, ale za to z podwoziem osłoniętym i podniesionym o 30 mm.
+ Właściwości jezdne, duży bagażnik, zaawansowane funkcje zdalnego dostępu przez aplikację, używane samochody z rynków zachodnich mają zwykle bardzo przyzwoite wyposażenie.
– Nieatrakcyjne wnętrze, zmienna jakość wykonania, mały zbiornik AdBlue.
Na co zwracać uwagę: stan akumulatora, wibracje z półosi, usterki w okablowaniu
Opel Insignia Sports Tourer
Zdecydowanie najbardziej reprezentatywny samochód w naszym zestawieniu i jedna z największych tajemnic rynku samochodowego. Opel Insignia Sports Tourer – nie potrafimy zrozumieć, dlaczego sprzedaje się ich tak mało. Nie zachwyca swoimi właściwościami jezdnymi, ale też nie ma na co narzekać. Poza tym ma same pozytywy: nie dość, że dobrze wygląda, jest przestronny to ma doskonałe, wszechstronne fotele, a w chwili pisania tego tekstu nasze kryteria wyszukiwania obejmowały tylko kilka egzemplarzy z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym biturbo o mocy 154 kW (209 KM) i napędem na wszystkie koła. Podobnie jak Focus, Insignia ma również „awanturniczą” odmianę Country Tourer, ale ta przekracza już nasz limit cenowy.
+ Przestronność wnętrza, atrakcyjny wygląd, dostępność mocnych silników, napęd 4×4.
– Diesel, nadmiernie wspomagany układ kierowniczy, niemodne oprzyrządowanie.
Na co należy zwrócić uwagę: zatkany zawór EGR, stan rozrządu w 16-suwowym silniku wysokoprężnym
Renault Kadjar
Dlaczego jest to jedyny SUV w naszym przeglądzie? Ponieważ większość z nich jest zbyt mała lub zbyt droga, aby zmieścić się w definicji „samochodu rodzinnego poniżej 90 000 tysięcy złotych”. Kadjar jest wyjątkiem potwierdzającym regułę. Choć bazuje na tej samej platformie, co kompaktowy Nissan Qashqai, jest od niego dłuższy i wyższy, co w przypadku aut rodzinnych jest zdecydowanie na plus. Na rynku dostępnych jest wiele modeli Kadjarów z bogatym wyposażeniem i w wiele bardziej przystępnej cenie niż niemieccy rywale w porównywalnej specyfikacji. Można znaleźć samochody z napędem na wszystkie koła, ale 95% używanych Kadjarów to samochody z napędem fabrycznym. Jeśli chodzi o benzynę, unikalibyśmy 12-litrowego silnika TCe, który nie radził sobie zbyt dobrze, ale w 2018 roku został zastąpiony nowym 1,3-litrowym silnikiem TCe 140 lub 160 (w zależności od mocy). Silniki wysokoprężne są bezpiecznym wyborem, my wybralibyśmy szesnastosuwowy silnik o mocy 96 kW (130 KM).
+ Doskonały stosunek wielkości, wyposażenia i ceny, samochody używane nie mają dużych przebiegów.
– Gama jest całkowicie pozbawiona mocnych silników, średniej jakości wykonania i właściwości jezdnych.
Na co zwracać uwagę: silnik 1.2 TCe – wszystko jest z nim nie tak
Seat Leon ST
Hiszpański Seat nie jest tak popularny jak pokrewne marki z grupy VW, a ma sporo do zaoferowania i jest jednym z ciekawszych, choć nieodkrytych wyborów na rynku samochodów używanych. Jeśli jesteś gotów tolerować średnio komfortowe wnętrze, z twardymi, kiepsko wyglądającymi plastikami i mały ekran systemu pokładowego, to w Leonie znajdziesz dokładnie te same rozwiązania techniczne, co w Golfie Variant, tylko w znacznie lepszej cenie. I z dużo lepszym zachowaniem się auta na zakrętach. Twojej uwadze polecamy Leona z silnikiem CNG oraz – dla fanów olejów napędowych, przy odrobinie szczęścia, dwulitrowego diesla z napędem na cztery koła.
+ Sportowe prowadzenie, szeroka gama opcji silnikowych, w tym quadów, powszechna dostępność części i serwisu, ceny lepsze niż u podobnych technicznie kuzynów z Grupy.
– Moralna przestarzałość (nowa generacja na rynku od 2020 r.), taniość wnętrza, słabszy komfort zawieszenia, często z flot firmowych lub wypożyczalni.
Na co należy zwrócić uwagę: stan układu chłodzenia i 7-biegowa skrzynia DSG (6-biegowa jest bardziej niezawodna w silnikach wysokoprężnych).
Volkswagen Golf Sportsvan
Pozostaje on nieco w cieniu swojego dłuższego kuzyna, Tourana, ale jeśli naprawdę nie potrzebujesz siedmiu miejsc ani gigantycznego bagażnika, Sportsvan jest doskonałym wyborem dla rodziny 2+2. Wsiadanie czy wysiadanie z tego modelu jest równie wygodne jak w przypadku SUV-a, co więcej – Sportsvan doskonale radzi sobie na drodze, a dzięki przesuwanej tylnej kanapie można zmieniać proporcje przestrzeni pasażerskiej do przestrzeni ładunkowej w zależności od potrzeb. Dzieci z pewnością docenią standardowe, składane stoliki na przednich oparciach foteli i sporo miejsca na nogi. Uwaga – jeśli decydujesz się na Sportsvana z siedmiobiegową skrzynią DSG, zleć jej dokładne sprawdzenie przez kogoś, kto zna się na rzeczy. Samochody w wyższej wersji wyposażenia Highline mają lepsze fotele i znacznie lepiej wykończone wnętrze, więc to na nich skupilibyśmy się podczas poszukiwań.
Leave a Reply